بازی قلعه‌نویی با اسم قطبی| سرگیجه در تیم ملی حمایت عجیب صادقی از نکونام+ ویدیو| ۵ سال بماند قهرمان آسیا می‌شویم! آغازبه‌کار استقلال ب!| برنامه‌های جدید خلیج فارس برای آبی‌ها بیانیه باشگاه پرسپولیس درباره توهین به بانوان در بازی مقابل سپاهان آتیلا حجازی: به خاطر استقلال به ایران برگشتم زردکانلو: رئیس هیئت فوتبال هیچ دستاوری جز نابودی در فوتبال خراسان نداشته است | وای به حال فوتبال ایران با چنین مدیرانی! سوپرگل شهاب زاهدی از فاصله ۷۰ متری + فیلم حجازی سرپرست استقلال شد نتیجه و ویدیو خلاصه بازی رم و لورکوزن در یورولیگ| تکلیف آزمون مشخص شد؟ نتیجه و ویدیو خلاصه بازی چلسی و تاتنهام| برد بزرگ در دربی لندن بیاتلو: خوشه‌طلایی می‌توانست پیروز بازی باشد سرمربی خوشه طلایی: به جدول توجهی نداریم | ۳ امتیاز کسر شده قطعا بازمی‌گردد نتیجه و ویدیو بازی خوشه طلایی و آریو اسلامشهر در لیگ آزادگان | تساوی بی‌ثمر خوشه در مشهد پخش زنده بازی چلسی و تاتنهام در لیگ برتر انگلیس (۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳) + تماشای آنلاین بررسی بازی‌های باقیمانده پرسپولیس و استقلال تا پایان لیگ برتر | مسیر ساده‌تر نکونام نسبت به اوسمار صعود تیم ملی والیبال ساحلی ایران با درخشش بازیکن مشهدی دوندگان مشهدی در جاده ولایت + فیلم ادامه رقابت میلیمتری استقلال و پرسپولیس| نگو کی قهرمان می‌شود رفتار نامناسب مورایس با خبرنگاران در نشست خبری بدمینتون‌باز المپیکی ایران به دوره‌های جهانی مربیگری دعوت شد
سرخط خبرها

پاروزنی مشهد و خراسان رضوی در امواج حاشیه و اختلاف

  • کد خبر: ۱۱۱۷۷۲
  • ۱۹ خرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۱
پاروزنی مشهد و خراسان رضوی در امواج حاشیه و اختلاف
بررسی وضعیت قایق‌رانی خراسان‌رضوی در روز‌هایی که هیئت استانی‌اش تاکنون از نیش منتقدان، جان سالم به‌در برده است.

مرتضی اخوان | شهرآرانیوز؛ آذر ۱۳۹۸ بود که بعد از کش‌وقوس‌های فراوان، جامعه قایق‌رانی خراسان‌رضوی از دل حملات آتشین منتقدانش به رئیس وقت هیئت متبوع، دست‌به‌دامان رئیس جدید شد تا دست‌کم او برای جلوگیری از غرق‌شدن این رشته در استان کاری بکند. رئیسی که با وعده نجات این رشته از نابودی به عرصه انتخابات هیئت قایق‌رانی استان پا گذاشت و توانست رأی اهالی آن را به‌دست بیاورد. مجمع انتخاب ریاست هیئت قایق‌رانی در سال ۱۳۹۸ به انتخاب جلال قسمتی، یک چهره فوتبالی، به‌عنوان رئیس جدید این هیئت رأی داد تا او مأموریت دشوارش را برای عملیات نجات آغاز کند.

با این همه، هنوز چند ماه از شروع فعالیت هیئت جدید نگذشته بود که همه‌گیری کرونا همه معادلات را به‌هم زد و به درست یا غلط، بهانه لازم را برای همه هیئت‌های ورزشی ۵۱ گانه ورزش خراسان‌رضوی فراهم کرد تا کم‌کاری خود را به پای این ویروس منحوس بگذارند. حالا با گذشت دوسال‌واندی از ریاست قسمتی بر هیئت قایق‌رانی استان، فشار منتقدان آن‌قدر افزایش یافته است که هفته گذشته تقاضای مجمع فوق‌العاده برای برکناری رئیس به فدراسیون داده شد، اما با رایزنی‌ها، این مجمع به یک مجمع سالانه عادی تبدیل شد و دست‌کم فعلا از مجمع فوق‌العاده خبری نیست.

ستوده‌نیا: یک رئیس چقدر می‌تواند هیچ‌کار نکند؟!

یکی از پاروزنان قدیمی قایق‌رانی خراسان که خودش را نماینده ورزشکاران این رشته در مشهد می‌داند، درباره وضعیت این رشته در استان گفت: «متأسفانه وضعیت قایق‌رانی در خراسان‌رضوی بد است و رئیس آن هم در دو سالی که آمده، هیچ‌کاری نکرده است.» حمید ستوده‌نیا افزود: «آقای قسمتی روزی که آمدند، هزار وعده دادند و خود من برای ایشان رأی جمع کردم. یعنی می‌خواهم بگویم ما هم به‌عنوان جامعه قایق‌رانی مقصریم، اما سؤال من این است که یک رئیس مگر چقدر می‌تواند هیچ‌کاری نکند؟!»

وی خاطرنشان کرد: «امروز در قایق‌رانی استان نه قایق داریم، نه مکانی برای تمرین! نه دوره مربیگری برگزار می‌شود و نه خبری از دوره داوری است!» وی یادآور شد: «در زمان چهار رئیس هیئت، من در قایق‌رانی استان بودم و الان هشت سال است از زمان ارزانی تا حالا که قسمتی رئیس هیئت است، ما استخر نداریم! برای آموزش قایق‌رانی ما باید استخر داشته باشیم. مگر می‌شود بچه مردم را مستقیم بیاوریم و ببریم در محیط دریاچه‌ای آموزش بدهیم؟ در قایق‌رانی باید ابتدا اصول اولیه را در استخر آموزش داد، ولی متأسفانه الان سال‌هاست که ما استخر نداریم. درحالی‌که در گذشته استخر شهید هاشمی‌نژاد و استخر کوثر برای آقایان و بانوان قایق‌ران بود.»

عاطفه‌دار: در قایق‌رانی استان امکانات اولیه هم نداریم

مهلا عاطفه‌دار، ملی‌پوش مشهدی قایق‌رانی، درباره وضعیت قایق‌رانی استان گفت: «ما اینجا حتی امکانات اولیه هم نداریم. پارو و قایق‌ها فرسوده هستند و ما دروازه تمرین نداریم!» وی افزود: «هفته گذشته به‌دلیل عملکرد ضعیف رئیس هیئت، درخواست برگزاری مجمع فوق‌العاده کردیم، اما ایشان توضیحات و وعده‌هایی دادند.» قایق‌ران مشهدی که در رشته کاناپولو فعالیت می‌کند، اظهار کرد: «شاید عجیب باشد، اما ما حتی در چالیدره محل تعویض لباس نداریم! این یعنی وضعیت قایق‌رانی استان اصلا خوب نیست. متأسفانه مشکلات ما طوری است که هر چهار سال یک‌بار که رئیس جدید می‌آید، می‌گوییم خدا پدر رئیس قبلی را بیامرزد.

به‌نظرم بهترین دوران ما زمان آقای دهباشی بود. بعد از ایشان دیگر برای ما استخر نگرفتند و در مزایده‌ها هم شرکت نکردند. در گذشته به این صورت بود که هیئت قایق‌رانی در مزایده استخر مثلا کوثر شرکت می‌کرد و یک سال استخر را اجاره می‌کرد. بعد با اجاره تایم‌های شنا برای استخر درآمدزایی می‌کرد و زمان‌هایی را هم در هفته به قایق‌رانی اختصاص می‌داد.» وی تصریح کرد: «حالا قول داده‌اند با همکاری مدیرکل ورزش‌وجوانان استخری در اختیار هیئت قرار بگیرد تا دست‌کم بخشی از مشکلات حل شود که امیدوارم این وعده تحقق پیدا کند.»

قایق‌رانی خراسان در ۲ سال کرونایی

رئیس هیئت قایق‌رانی خراسان در پاسخ انتقاد‌ها به وضعیت قایق‌رانی استان حرف‌های زیادی دارد. جلال قسمتی دراین‌باره گفت: «از اسفند ۱۳۹۸ که سکان هدایت قایق‌رانی را به دست گرفتم، یک مرحله اعزام به مسابقات اسلالوم دختران لیگ یاسوج داشتیم که کرونا شد و این ویروس مشکلات زیادی را نه برای رشته ما بلکه برای همه رشته‌های ورزشی به وجود آورد.»

جلال قسمتی افزود: «با وجود این، ما در این دو سال کار‌های زیادی کردیم؛ اولین باشگاه خصوصی قایق‌رانی شرق کشور را با نام «پارساوا» راه‌اندازی کردیم و با اجاره استخر کوثر تمرینات کایاک آقایان را در آنجا برگزار کردیم و بانوان هم هفته‌ای دوبار در همان استخر تمرین می‌کرد.» وی افزود: «هیئت‌های قایق‌رانی شهرستان‌ها را فعال کردیم و اولین‌بار یک رئیس هیئت خانم در تربت‌حیدریه که هیچ امکان آبی ندارد، بر سر کار گذاشتیم. فعال‌کردن هیئت‌های فریمان، مشهد و گلبهار هم ازجمله دیگر کار‌هایی بود که در زمینه شهرستان‌ها داشتیم.»

قسمتی متذکر شد: «در زمینه اعزام داوری در سال‌های ۱۳۹۸ و ۱۴۰۰ خانم خرمی را به یاسوج و تهران اعزام و جام سفیران نجات آب را در تابستان ۱۴۰۰ با همکاری آب منطقه‌ای برگزار کردیم.» رئیس هیئت قایق‌رانی استان تصریح کرد: «اعزام تیم کاناپولو بانوان به مسابقات قهرمانی کشور ۱۴۰۰ نوشهر، اعزام تیم آقایان به مسابقات آب‌های آرام تهران در سال ۱۴۰۰، اعزام تیم دراگون بانوان به لیگ ۱۴۰۰ تهران، اعزام تیم باشگاهی آقایان به مسابقات نوشهر ۱۴۰۰ و شرکت در مسابقات آب‌های آرام کشوری در سال ۱۴۰۰ از دیگر برنامه‌هایی بوده که هیئت در همین دو سال کرونایی داشته است.»

یک دفاعیه برای دو جین انتقاد

قسمتی در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره انتقاد‌ها گفت: «الان تازه انتقاد‌ها خیلی کمتر شده است. وقتی من آمدم که چنددستگی و اختلاف در جامعه قایق‌رانی استان چندبرابر بود. عده‌ای دلواپس هستند. امروز از دوچرخه‌سواری به قایق‌رانی می‌آیند و فردا از قایق‌رانی به‌سراغ یک رشته دیگر می‌روند. این افراد متأسفانه به‌دنبال منافع خودشان هستند.» رئیس هیئت قایق‌رانی افزود: «قبلا سه‌چهار نفر در قایق‌رانی استان می‌نشستند دور هم و فکر می‌کردند همه‌کاره هستند، اما الان دیگر این‌طور نیست. به همین دلیل کمی سختشان می‌آید.

من به همه این دوستان گفته‌ام اگر شما دل‌سوز قایق‌رانی هستید، بیایید کمک کنید، ولی در چارچوب فعالیت‌های هیئت، نه دورهمی!» قسمتی با اشاره به کسانی که خودشان را پیشکسوت قایق‌رانی می‌دانند، اظهار کرد: «در قایق‌رانی پیشکسوت سنی نداریم و کسانی که خودشان را پیشکسوت می‌دانند، مثلا چهارده‌پانزده سال در این رشته بودند. درحالی‌که پیشکسوت تعریف دارد. پیشکسوت سن‌وسالش زیاد است و احترام و عزتش دست خودش است.» وی افزود: «به عمر پنجاه‌ساله حضورم در فوتبال چنین چیز‌هایی ندیدم.

متأسفانه اینجا فقر فرهنگی وجود دارد و، چون برخی افراد به‌صورت خودجوش بالا آمدند و مربی بالای سرشان نبوده است، این‌طور رفتار می‌کنند.» رئیس هیئت قایق‌رانی خراسان‌رضوی در پایان با تأکید بر وجود مشکلات گفت: «البته منکر این نیستم که مشکلات نداریم. بسیاری از ناوگان ما (ابزار قایق‌رانی) فرسوده هستند و باید نوسازی شوند که فدراسیون در این زمینه قول‌هایی به ما داده و قرار است به‌زودی پارو و قایق جدید بیاوریم.»

گزارش خطا
ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پربازدید
{*Start Google Analytics Code*} <-- End Google Analytics Code -->